Sep 21, 2010

Sembang - sembang Bajet Kahwin dan Tunang..

Bile cakap pasal bajet kahwin, all the bride to be sure ade pengalaman tersendiri kan... :) To me, kahwin memang sangat la mengajar kite tentang erti berjimat... lepas fasa berusaha untuk adekan majlis kahwin ni.. kalau maintain belanjawan berhemah camni.. insya Allah life akan lebih senang di masa depan kan..

OK, sembang - sembang saje ye.. saya pun tak pandai nak mengajar itu dan ini.. and my planning is rather simple.. bajet saya pun sederhana je.. ramai yang membantu, Alhamdulillah... Memang saya tunang pada 26 Disember 2009.. sebenarnya, sebelum dah ade tarikh tunang, saya dan Iwan dah ade planning tarikh kahwin.. kami setuju tanak buat majlis waktu cuti sekolah.. setuju tanak terlalu awal sebab saya nak simpan duit.. ok, so Oktober.. tapi nak merisik minta persetujuan keluarga.. lastnya kami setuju bertunang... in less than 2 months... sy punye planning majlis tunang

Saya beruntung sebab mama dan abah sangat banyak tolong saya.. sebab diorang nak tontong duit kenduri baru saya berani discuss untuk kahwin time tu. Mase tunang, buat di rumah opah je, nak senang sedara mara dan orang kampung dari Perak datang.. sekurang - kurangnya, kalau mereka tak dapat datang tengok saya kahwin di Shah Alam, mereka dah tengok majlis tunang saya.. Kat kampung lebih mudah rasenya.. kalau kamu ade orang yg boleh diupah masak, bergotong royong banyak boleh jimat.. tapi mama ambil catering sebab tanak opah susah...

-----------------------------------------------------

Basically, untuk tunang ikut jemputan dan bajet kamu..

Catering : 200 org x RM8.5  seorang = RM1700

Kalau nak sarung cincin di bilik dengan cadar semua.. ikut bajet kamu macam mane.. saya mahu yang mudah dan proper ckit.. jd sy amek pelamin yang murah.. fesyen yang lama.. Jd takdela sarung cincin di bilik..

1 pelamin lengkap : RM300 , yang baru panel putih.. boleh dapat dalam RM500 - RM600.. kamu boleh bincang yang itu.. saya pernah tanye Nurul Arbee.. that's the price range.. depend pade pelamin maker yang dipilih.. tapi ade juga yang letak lebih RM1000..

Yang make up saya, kawan saya.. kalau tak mungkin kamu kena sediakan RM350 untuk mak andam.. atau RM650 paling kurang untuk make up artist..

Baju pon ikut ape yang kamu fikirkan.. kalau tak kisah nak beli.. RM200 pon boleh dapat.. Atau tempah saje baju kurung moden kosong dan jahit manik yang cantik.. Example, dubai satin yang RM13.50 semeter.. 4 meter RM 54.. Upah jahit dalam RM 50.00.. carik yang boleh jahit manik dalam RM100 - RM200.. mesti cantik baju kamu..  tapi kalau nak designer yang buat mungkin kamu kena peruntukkan lebih... designer yang murah2 ckit pon.. maybe.. servis saje RM600, tak masuk dengan kain.. kalo set lace/ chiffon beaded boleh jadi RM600 jugak.. dah total up to RM1200, if tempah kat butik pon RM400 itu harga  upah biase... Saya sewa saje.. sebab kedai tu bagi saya murah.. tak sampai RM200 untuk sepasang baju... sebab saya last minit.. tak sempat nak tempah bagai..

Kritikal part lagi satu.. Hantaran.. Pada saya tunang tak perlu terlalu banyak benda.. saya lebih prefer hantaran mase kahwin yang grand.. jadi kami setuju untuk buah - buah, biskut famous amous, kek secret recipe.. di samping barang - barang lain yang lebih simple.. stick to bajet.. if saya.. kalau saya peruntukkan RM130 untuk satu dulang hantaran from bekas ke hiasan dan barang.. darab dengan 7 dulang.. dah RM910.. Gunakan RM910 tu sebaik mungkin...

Itu elemen terpenting.. dan ye, cincin from bakal hubby.. seikhlas hatinya..

Listing.. why not listing. untuk lebih mudah manage



Alamak.. tertinggal khemah.. takpe.. add RM350 untuk satu khemah..

List ape yang kamu mahukan.. mengikut bajet dan kire... kalau kamu tak kisah.. cut saje yang tak perlu.. atau ape saje yang dibantu oleh orang lain macam.. bekas kalau pinjam saje daripada orang lain.. dah cut 100++ kan.. gantikan perfume dengan item lebih murah, panggil orang lain make up kan yang lebih murah.. cari OP yang lebih murah.. oh,  ini hanye guideline saje :) kamu boleh buat lebih baik.. lebih jimat... sy cut banyak jugak.. saya takde OP, pelamin sy hanye RM300 saje sebab design lame, make up sy by my best friend's touch.. yang pasti, saya selamat menjadi tunangan orang. :p

Ingat, kahwin pakai lagi banyak duit.. Jadi tak perlu berlebih lebih di sini... katakan kamu boleh jimat RM500.. dah boleh top up RM500 tuh pada bajet baju nikah kamu yang RM1000... mungkin kamu boleh bagi designer buat baju kamu next untuk nikah... atau save that add another 200 ++ dh boleh pergi honeymoon langkawi dengan Mr Hubby.. lagi besh kan :)

------------------------------------------------------

Cakap pasal kahwin plak... stengah orang terkejut bile saye kate.. 30k tu satu amount yang biase untuk perkahwinan yang biase skarang di klang valley... stengah tak percaya kan... tapi better ade amount banyak tuh untuk satu majlis yang lengkap.. walaubagaimanapun, paling penting ukur kemampuan kita.. kalau kita mampu untuk majlis 30k.. berenti stakat itu saje.. tak perlu idamkan majlis di  hotel atau kampung pengantin dengan baju daripada rizman ruzaini.. cukup stakat ape yang kita mampu..

Bila saya kate fasa majlis kahwin lebih penting daripada tunang, ingat fasa lepas kahwin yang menentukan kamu bahagia atau tidak dengan pasangan..  bayangkan kamu idamkan rumah 2 tingkat, perlu dibayar RM1500 sebulan, ansuran kereta RM800 sebulan.. Sudah RM2300... bil - bil mungkin lagi RM300.. sudah RM2600... kalau gaji RM2000 seorang, balance RM1400.. kalau ada seorang anak, si comel perlukan susu tin dan pampers.. sebulan mungkin RM300 sekurang - kurangnya untuk susu dan pampers si comel.. hantar ke pengasuh lagi RM300.. dah tinggal RM800 untuk kamu dan hubby.. so RM400 seorang, dengan minyak kereta dan makan.. mungkin kamu takle menyimpan kalau belanjawan begini.. hidup dah makin susah skarang.. kalau kamu pilih untuk berhutang dan fikir.. ala.. RM200 je pas kahwin.. dah tinggal RM300 seorang saje untuk kamu dan hubby.. fikir plak macam mane nanti kalau renew insurans kereta.. cukup tak?  
Ramai yang lastnye decide.. skip rumah idaman tuh.. :( menyewa saje.. bayar RM600 sebulan untuk apartment yang takan jadi kamu punye.. boleh bahagia tak? this is the life yang kite nak live for 5 to 10 years before gaji naik lagi 500 to 1000.. kalau naik and by that time.. rumah pon makin mahal.. every cents sangat berharga.. inikan plak RM200..  yang mungkin membuatkan kamu mampu instead of tak mampu miliki rumah idaman kamu.. so, fikir betul - betul ape yang kite nak actually.. buat skadar yang mampu.. kalau ade rezeki untuk buat lebih Alhamdulillah

Kalau tengok checklist saya kat depan.. tu antara item utama yang biasa ada dalam satu majlis perkahwinan.. tak masuk small item yang nampak remeh... tapi perlu kalau kamu nak majlis lebih cantik.. Ok.. rough bajet yang mungkin boleh refer sikit - sikit dan tambah baik ye.. Ini idea saje..






Bajet kasar ni memang hampir mencecah RM30 k..  Untuk dewan, tukar khemah kepada sewa dewan.. then masukkan amount untuk pelamin yang lain.. selalu pelamin akan double bile kat dewan.. Nak lebih murah, go for package la.. maybe boleh jimat another 500 to 1000.. who knows.. tapi untuk fotografer n videografer saya tak galakkan pakej skali ngan mak andam... (this is antara yg lowest with quality yg sy dapat.. usually dlm RM1800 jugak satu sesi..) bagi saya tu yang penting.. tu saje kenangan lepas ni. Ni hanye bajet kasar mengikut yang saya dah survey.. kamu mungkin boleh dapat lebih murah.. Atau nak lebih grand jadi add to this.. macam cincin utk hubby tu.. ikut kalo hubby kamu nak yg RM500 ke RM1000 jugak :D that's the minimum amount.. cincin stainless steel bleh la dpt..

Sbenarnye biggest portion memang catering.. kalau masak gotong royong, kamu boleh jimat lebih.. untung sangat.. and get help untuk benda - benda yang tak boleh buat sendiri.. contoh DIY bunga pahar boleh buat dengan kawan - kawan.. Item additional tu terpulang masing - masing.. Kalau ade adik beradik dan makcik pakcik nak tambah sponsor.. Alhamdulillah :)

So.. hopefully this will help a bit dan membantu untuk berbelanja dengan baik..

----------------------------------------

Addition a bit.. my bakal hubby memang dah ready before kami tunang lagi.. that's why kitorang boleh decide untuk tunang 10 months saje.. sbenarnye, kawen ni banyak sangat pengorbanan tau.. If kite on perempuan punye side perlukan almost 30k.. hubby perlukan 40k sebab 10k untuk hantaran kita.. so actually, kite perlu ade 20k je.. mr hubby yang akan penat mengumpul 40k.. So, bagi la kerjasama jugak... bantu dia untuk cukupkan 40k tu.. kalau kamu asyik merengek mahu baju baru atau kasut baru setiap bulan.. lagi lambatlah majlis kahwin kamu tu ek.. hehe..

Alhamdulillah jugak sebab Iwan lebih mature.. dari dulu dah start mengumpul.. siapa yang tak kawen tu.. jangan la buang - buang duit.. tiba - tiba nak kawen nanti susah.. kalo sbulan leh simpan seribu pon, kurang - kurang tiga taun baru kamu boleh kawen... dengan amount 36k.. tak masuk down payment umah ngan keta yang kamu perlu fikirkan lepas tu...

And remember, like construction bajet should come first before design... so, please.. stick to your budget before design your majlis... Always choose something within the budget melainkan.. save cni but add sane tapi average same takpe.. If kamu pikir.. takpe la, tambah sini sikit.. takpe la tambah sini plak.. 100 je.. 10x dah 1000 so burst 1000.. nak kena cover balik plak.

Last but not least.. ini anggaran kasar saje ek.. just some rough idea untuk bajet kahwin..  even mine ade plus minus here and there.. if kamu boleh wat lebih murah kan lebih baik.. tapi if kamu nak buat lebih grand pun boleh jugak.. i think with this bajet.. kamu boleh buat majlis kamu..





13 comments:

Elya Roza said...

good info dear....
elya mmg bajet tuk tunang rm1500 je. then tersasar sedikit. jadi rm1600 macam tu la.
mekap tunang rm350 tu elya rasa rate makeup artist pun ade mcm tu dear..
goodluck !!~:)

Shakina Farhan said...

betul3..sekarang nak kawen mmg mahal belanjanya..belum masuk btandang lg kan?

Hana said...

Elya : thanx for the info dear.. stakat ni tak berjaya jumpe lagi.. mungkin elya bole share if de make up artist yg amek murah


S n S : ump.. betul.. tu bajet sbelah pihak je.. so one side je dah almost 30K

rose said...

betul2..nak kawen ni busuk2 pun kene ada rm30k..saya punya bajet pn mcm 2 jgk..skrg ni kami da abes cut mane yg boleh di cut..tol2 tinggal basic je..huhu..hope sgt bila tiba masa everything ok..huhu

Hana said...

Rose : sy pun try cut cost here and there gak.. hopefully smue ok :)

dari~ummie said...

setuju sangat! ;)
thanx

myminiworld studio said...

lawat la kami utk 40sen kad kawen...

http://myminiworldcard.blogspot.com

Lalalala said...

nice2..y not kita buat perabih murah.example kenduri nasi putih ngan telur + kicap sikit= RM1.50x500 orang.baru Rm 750.khemah xyah,ikat ngan kanvas je kat pokok.pelamin xya(pakai kerusi meja makan pun boleh),fotographer mintak la pokcik mokcik yang ada enset canggih tuh tangkap.len2 tuh pepandai la tibai..ok x?hohohoho...

Anonymous said...

I KAWEN GN HUBBY I DLU..GRAND GK TP BAJET XD LA SMPI 30K...MK DATUK MAHAL NK MPOS...XHERANLA BYK ANK LUAR NIKAH....CZ XD DUIT BYK CM TU...

Anonymous said...

my gosh yr budget does not make sense at all, this wont help other ppl coz u just show off. wonder y u spend so much on make up?

Hana said...

Hello dearest reader.. I'm only giving my opinion here.. a conclusion of survey... It's not the exact amount of what I've paid..If you don't like it, and think it don't suit you.. You can always make ur own budget. You can find someone so good at make up for price like 300++ n less.. and prepare to pay around 600 if you want a touch of a make up artist.. so it's up to you then.. Sorry if this bother you but it's my blog.. my territory of opinion.

saya-mahu-kahwin said...

saya punya budget pun dlm 25k jugak..ini baru budget. Saya rasa, lepas majlis nnt, total up, mesti akan jadi lebih..

nama pun budget kan, selalunya akan tersasar sebab semua preparation melibatkan banyak pihak, pendapat dan faktor kawasan..harga mana sama.

tapi, i like the way you write..tak menipu dan terperinci.yang lain2, jangan condemn, coz apa pun yang jadi, kita berbelanja ikut kemampuan.

wish me luck..k. hehehe

Unknown said...

i hantaran pun 30k 😅