Dec 2, 2011

Al - kisah Bersalin Saya..

Honestly, saya agak trauma tentang bersalin ni..  Tp untuk anak pertama rasanya takde la teruk sangat pengalaman saya.. Alhamdulillah berjalan baik jugak.. Takde la sampai saya tamo bersalin lagi.. cuma mungkin saya lebih prefer untuk tunggu Khayra besar sikit baru fikir pasal mengandung lagi.. :)

Nasib saya sebab ada diabetes masa mengandung, walaupun tak tinggi dan hanya perlukan diet, doktor tetap bagi tarikh untuk saya bersalin. Ikutkan kebiasaan, diabetic kena bersalin minggu ke 38, ada gak yang dipaksa bersalin masa minggu ke 36.. masa week 37 saya ada scan baby.. and baby saya size tak besar pon 2.8kg je estimate time tu... so doktor bagi tunggu sampai 40 weeks.. tapi masa last check up, diorang terus suruh saya masuk wad untuk induce tapi saya mintak Isnin sebab if pape sabtu n ahad takut ade masalah susah plak sebab bukan actual hari bekerja kan.. Doktor agree n then Monday awal pagi pukul 7.30 saya dah datang untuk induce..

Masuk - masuk diorang cucuk jarum untuk drip.. Mula - mula kanan tp tak masuk. Then cucuk kiri plak.. sakitnya. Tetumpah plak darah sikit kat lantai.. takut je tengok. Tak selesanya rase dua - dua belah kena cucuk. Then doktor masuk ubat kat V.. tapi 1st ubat ni tak sakit pon.. siap bleh kuar labour room... dok kat tepi hubby sembang - sembang.. ada contraction tapi tak sangat.. 6 jam pastu review.. die cek bukaan.. ( yang paling saya tak suka). Tak sampai 1 cm pon.. Then dia masuk ubat lagi.. pastu saya kuar jumpa hubby balik.. tapi yang this round saya dah start rasa sakit.. Kawan saya pesan, kita kena jalan - jalan banyak untuk cepatkan bukaan.. so saya pon jalan - jalan sambil layan rasa sakit sebab contraction yang datang kejap - kejap tu... 6 jam pastu review balik... bukaan still 1 cm. Diorang pasang CTG.. diorang cakap contraction saya tak seberapa.. Tapi bagi saya sakit dan tak selesa. Pastu doktor cakap takpe la, esok je sambung masuk ubat ketiga.. Sebab saya tak bleh tahan ngan contraction dan pk sampai esok pagi nak tahan, confirm tak bleh tido punye.. doktor pon bagi saya ubat tahan sakit @ ubat bagi khayal sebenarnye.. name die ntah.. bunyi cam peptidin. Ubat cucuk.. memang tak sampai 5 minit pas cucuk saya rase cam tak bleh berdiri dah.. mesti tdo.. sy pergi kat hubby then hubby pegang saya sampai kat wad atas... Then saya pon tertidur sebab kesan ubat tu... Hubby tak bleh tunggu kat wad.. then dia balik n cakap dia akan datang balik esok pagi tunggu kat luar labour room.

Pukul 12 lebih saya tersedar sebab rase cam basah... Alamak.. Saya panggil nurse, saya bagitau die saya tak sure if air ketuban saya pecah.. yg saya tahu macam tiba - tiba je basah.. Nurse tu cek katil saya.. ye la agaknya air ketuban saya pecah.. then die cek bukaan.. Still satu cm lagi. Then dia ckp.. 'Takpe dik.. tidur dlu la ek.. 1 cm tu lambat lagi selalunya.. esok baru awak nak bersalin kot.. ' Saya jadi risau.. air ketuban dah pecah.. kalau bukaan lambat nnt mesti kena operate.. :(( Sy try tdo balik.. lagipon kesan ubat td still ade lagi.. cuma saya still rase sakit sangat setiap kali contraction.. Saya sempat jugak msg hubby bagitau air ketuban dah pecah tapi bukaan still sama.

Dalam pukul 2 pagi camtu saya tersedar.. sakit sangat.. saya call nurse lagi skali cakap... sy sakit sangat.. sy nak pegi toilet.. Sy try2 nak buang air kecil pon tak boleh.. Nurse tu macam risau kalau saya dah nak bersalin sangat, kepala baby dah tekan kat bawah sampai nak buang air susah.. Saya tanye kalau de ubat tahan sakit lagi.. nurse tu ckp ubat tadi berkesan dalam 4 ke 6 jam je n die tak boleh bg lagi takut affect kat baby susah nak deliver.. Then Nurse cek bukaan dah 4 cm dah.. Dia terus suruh saya duk kat wheelchair n tolak saya ke labour room... Saya tak sempat pon nak bgtau hubby. 

Yang saya ingat kat labour room diorang masukkan ubat drip tu.. then contraction jadi gila - gila punye.. Saya ingat die ade cek.. dah 7 cm.. tapi baby sy macam nak kuar sangat je.. tp blom lagi masa nak push. And diorang readykan oxytocin sedut tu if sakit.. rasenya cam dah sedut banyak je.. Dalam pukul 5 doktor sruh saya start push bila ada contrction. Saya macam laloq sangat ngan semua ubat tahan sakit.. so saya bleh mengantuk in between contraction. Lagipun, takde pon contraction yg saya rase betul2 kuat macam masa 7 cm tu.. Saya siap dengar nurse tu ckp pasal CTG saya tak cantik tapi dah kena start labour.. kesian kat saya.. yg pastinya saya tak berapa paham... Yang saya tahu saya try push dari pukul 5 sampai 5.30 setiap contraction.. tak bleh kuar pon. Then heartbeat baby mcm stress.. bila saya tahu, saya pon stress.. Saya tamo kena operate.. Senior doktor tu datang readykan vacuum untuk tarik baby saya. Bila contraction datang, saya kuatkan semangat  saya push sekuat - kuat hati.. baby saya pon kena tarik ngan vacuum.. n Alhamdulillah dia keluar.. Dia keluar - keluar je azan Subuh berkumandang.. Subhanallah .. Syahdu sangat saya rasa.. Syukur sangat.. 

Terima kasih sangat pada nurse - nurse, doktor n student praktikal yang tak jemu - jemu bagi semangat kat saya untuk push baby saya keluar... Siap cakap tarik nafas panjang - panjang.. selawat.. then push.. :) Kesimpulannya.. pada yang nak bersalin tu.. kalau bleh tahan jangan amek ubat tahan sakit banyak sangat.. nanti laloq tak larat nak push plak.. :D Then, praktis la tarik nafas panjang - panjang n lepas.. sebab masa push tu tak bleh berhenti lama nanti dia masuk balik.. kena terus terusan push sampai baby keluar..Kalau tarik nafas pon sekejap je.. then continue.. Push masa contraction je tau.. nnt habis energy plak.. :D

Hehe.. Baru la saya tahu sakitnya bersalin.. n rupanya saya ni tak tahan sakit :D Tak faham dengan orang yang tak appreciate anugerah Allah ni.. Comelnya dia bila keluar. Hubby yang paling happy bila saya keluar labour room and tahu baby Khayra dah lahir... Terharu sangat saya bila hubby cakap terima kasih sebab lahirkan baby comel untuk kitorang :)

Skarang masa untuk saya and hubby tumpukan perhatian pada Khayra Sofea buah hati saya..  Saya harap kesukaran ni takan disia - siakan dan Khayra akan dewasa dengan rahmat dan perlindungan daripada Allah.. :)


Khayra on 1st Day




3 comments:

mommychaa said...

tahniah mommy! wah terharu betul baca experience u...=)

HanHan said...

congrats ana chna..tak sabar nak visit baby khayra..hihi :)

Hana said...

Natasha : Thanx.. Take Care!! berapa minggu je lag kan :)

Auntie Ma'an : hehe.. nnt dtg visit ye :)