Dec 4, 2011

Hari Pertama Bersama Khayra Sofea

Hari pertama bersama Khayra Sofea saya sedikit kekok.. Memangla saya biasa menjaga Zafran dulu tapi saya tak perlu bagi Zafran susu atau berjaga malam melayan tangisan Zafran sebab Zafran baby Along.. Saya cuma membantu :D

Khayra Sofea baby comel saya.. dan saya perlu berusaha mengenalinya, memahaminya, menyusukannya dan melayan tangisnya. Sekurang - kurangnya saya pernah pegang baby jadi saya boleh pegang Khayra :) Mula - mula Khayra sampai tengah hari tu.. Khayra tidur je... Waktu mama and along datang diorang pegang Khayra nak try bagi saya susukan Khayra tapi Khayra tak pandai nak latch.. Saya pon sebenarnye tak pandai nak adjust bagi Khayra menyusu.. kesian Khayra. Maybe sebab my B punye condition susah untuk Khayra..Tapi saya tahu nurse ada bagi Khayra susu formula by cup (according to hubby's cousin, nurse PPUM)  sebab nak cek gula Khayra sebab saya diabetic hari tu.. Maybe sebab tu Khayra tak berapa nak cuba... lagipon saya tak sure kalau susu saya ada. :(

A few times Khayra muak and keluar sekali lendir macam kahak.. saya worried sangat so saya mengerengkan Khayra sebab risau dia tersedak.. Saya call nurse sebab risau kalau ade yang tak habis sedut.. :( Tapi ye la bersalin hospital government ni kita walaupun sakit kena berdikari.. mula - mula ok la.. next - next tu de nurse yang cakap biasalah baby muak... kita kena belajar. ;o Semua orang pon tahu baby suka muak.. tapi ni muak skali kahak.. bukan susu je.. baby orang lain dlm room tu takde masalah pon.. siap akak sebelah yang bersalin anak ke-4 pon ckp, adik.. tanye la nurse takut tak sedut betul2.. Hmm... :((

Petang mak hubby datang.. sekali lagi saya cuba susukan Khayra tapi still tak berjaya.. :( Cian Khayra.. dah la die suka tidur.. susah nak bukak mulut chomeinya.. Tengok baby lain kerap gak nangis.. saya risau kalau ubat tahan sakit yang saya amek sebenarnya buat Khayra asyik nak tidur..

Malam tu saya stay sorang ngan Khayra. Hospital government hubby tak bleh tunggu.. mama pon tak bleh.. Kat luka tu sakit dan tak selesa nak jalan, nak turun katil hospital yang tinggi tu :(( Tapi saya kena uruskan Khayra sendiri... Tukarkan lampin bila dia berak.. bagi Khayra susu... pujuk dia... Khayra bangun tengah malam pukul 2 camtu.. so saya try lagi susukan Khayra.. tapi tak tahulah kalau dia dapat.. :(( Lepas beberapa jam mencuba Khayra pon tidur.. Saya pon letak Khayra dalam bekas baby tu.. ade nurse yang datang marah cakap saya taknak susukan baby padahal saya baru je cuba.. bukannye dia nampak pon saya cuba.. dia ingat saya tak try pon..

Ade nurse yang baik datang cek kan B sy and bgtau saya yang saya banyak colostrum.. die ckp cubalah susukan Khayra lagi.. memang macam - macam perangai nurse ni. Ada yang ok, ada yang tiba - tiba nak marah..

Pagi tu nurse suruh lap baby dan bersihkan dia. So saya pon lap la Khayra ngan air suam n tukar pampers dia semua.. Nasib baik diorang kasi balik cepat. Satu malam je kat hospital. Saya memang tak sabar nak balik sebab tak tahan nak uruskan semua sendiri dengan fobia takut jahit tebukak la.. lambat baik ke pe :(( Lagipon anak sulong banyak benda kita tak tahu.. at least kalau kat rumah ade jugak orang nak tolong - tolong and bagi nasihat kan.. So takde la stress sangat.



 Opah and Atuk come to pick up Khayra as well



Me and Khayra ready to go home








 Khayra ready to go home.


Ala.. takde gambar hubby sebab hubby yang sebuk amek gambar :D



No comments: