Dec 9, 2011

Khayra at 17 days

Semalam rasanya hari paling mencabar sepanjang menjadi mama Khayra Sofea.. Menitis jugak air mata ni tak tahan dengan dugaan yang Allah berikan.. Khayra dari pagi meragam.. tak mahu tidur.. asyik nak memerap je.. bila tukar lampin dia meraung - raung... Saya jadi betul - betul tertekan. Selalunya Khayra akan tidur 3 ke 4 jam sebelum bangun nak menyusu jadi saya punya masa untuk berehat dan uruskan diri.. Tapi semalam lain pulak jadinya. Ya Allah.. penat sangat. Bila menjelang petang, badan ni rasanya dah tak boleh nak tahan lagi.. meleleh air mata saya depan hubby bila dia balik kerja..

Hubby cakap kat saya.. sabar.. dia cakap saya kena sabar. Mungkin saya tak ready nak jadi Mama... saya kena sedia jadi mama.. baby saya memang akan bangun malam... saya akan tak cukup tidur/rehat.. Saya cakap kat hubby saya nak sangat naik bilik dan tidur sana.. saya rase saya akan lebih tenang, lebih selesa nak tidur dan berehat.. saya tak selesa tidur bukan di tempat saya. Tapi mama cakap ngan saya susah saya nak naik turun tangga tiap - tiap hari.. tak elok dalam pantang ni macam tu.. dia mintak saya sabar sampai 30 hari baru naik atas..

Malam pon Khayra meragam... hubby sampai bentang tilam nak bagi saya tidur dengan Khayra sekali supaya dia tak meragam.. selalunya saya letak Khayra dalam baby cot bila dia dah tidur.. tapi sebab semalam dia asyik terjaga bila saya letak dalam cot, so hubby pon readykan tilam. Tapi Khayra still meragam.. saya takut dia sakit perut.. tapi saya makan macam biasa.. tak de yang pelik.. Dia asyik berak dan nak menyusu.. sampai saya tak boleh tidur langsung. Mama pon datang setiap kali Khayra menangis bila saya tukarkan lampin. Takde pon merah.. cuma Khayra memang tak suka bila tukar lampin.. beriya  dia menangis.. Kesian mama sama - sama berjaga.. hari ni mama kerja. Mama ngan opah siap tuam perut Khayra takut kembong.. Abah pon bangun pasangkan ayat Quran. Hubby pon bangun jugak..

Bila fikir - fikir.. memang mak kita lah yang selalunya sangat memahami.. kesian kan kita.. fikirkan kesihatan kita.. bayangkan dari baby macam Khayra, mama bersusah payah.. skarang dalam pantang pon mama masih bersusah payah untuk anak perempuannya. Sebenarnya, saya terharu sangat.. dalam tekanan macam ni, saya syukur ada support dari semua orang yang sayangkan saya. Saya selalunya kalau tak cukup tidur senang nak sakit demam.. tapi harap nya tak la.. kesian Khayra nak menyusu nanti.

Lastnya pagi tadi bila hubby nak pergi kerja.. dia bawak Khayra jalan - jalan kat luar.. Dia pujuk - pujuk saya suruh sabar.. kalau tak larat sangat mintak tolong opah.. then saya susukan Khayra Pastu dia pon tidur... saya pon terus tidur.. walaupun tak sampai 2 jam saya tidur, badan saya rase segar sikit.. Nampaknya harini Khayra kurang sikit meragam.. dapatla saya berehat sikit dan lepaskan tekanan.. cuma geram jugak dengan mata ni.. tak semua time dia bleh tidur.. petang - petang ni saya baring dan pejam pon tak boleh tidur.. cuma saya harap mata saya kurang penat.. :D Hubby akan cuti 3 hari.. seronok sangat bila fikir hubby akan ada temankan saya.

Opah  cakap ngan saya, budak - budak kadang - kadang meragam sebab nak besar.. macam setengah budak demam setiap kali masuk bulan baru. Hubby pon cakap.. tak pe la Khayra meragam sikit, janji dia tak sakit.. kalau dia sakit lagi susah. 

Harapnya saya akan lebih kuat untuk menghadapi dugaan hari - hari esok.. Saya tengok orang lain cam happy je masa pantang ni.. saya plak depress.. Harapnya ok la esok - esok.. Khayra 2 hari ni dah keluarkan bunyi - bunyi comel lepas mandi.. macam dia suka sangat.. harap esok - esok dia akan lebih bijak :)

3 comments:

Kami said...

belum melalui.. tp sy fhm perasaan bile xcukup rehat tu.. ape.. pengorbanan ibu ni dpt pahala.. semoga kite same2 dlm keadaan reda dan tenang menghadapi ujian Allah.. amin..

honey bedazzled said...

it is call baby blues babe

Hana said...

Kami : tu la.. insya Allah makin hari makin ok..

honey : o yeke.. cam pnah dengar tapi tak pnah pay attention pon.. ingat tak kan jadi kan..